„Greenwashing”: Deputatii europeni voteaza pentru interzicerea publicitatii inselatoare la produsele ecologice

2 min read

Row of washing mashines in appliance store

Deputatii europeni au aprobat versiunea finala a unei directive menite sa permita consumatorilor sa actioneze in favoarea tranzitiei ecologice”. Directiva interzice declaratiile de mediu inselatoare pe produse, combatand in acelasi timp obsolescența programata.

„Bun pentru planeta”, „conserva biodiversitatea”, „neutru din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon”… In timp ce asa-numitele promisiuni ecologice abunda pe produsele noastre de zi cu zi, Uniunea Europeana abordeaza publicitatea inselatoare printr-o noua legislatie.

Deputatii europeni au adoptat o directiva pentru imbunatatirea informarii consumatorilor. Aceasta interzice afirmatiile ecologice inselatoare pe ambalaje, garanteaza informatii privind reparabilitatea obiectelor si limiteaza obsolescenta programata. Toate aceste masuri sunt menite sa combata „greenwashing”, o metoda de marketing folosita de unele companii pentru a-si ecologiza imaginea.

Opriti publicitatea inselatoare

Profesionistii nu vor mai putea sa isi laude meritele produselor lor cu formule generale precum „bun pentru mediu”, „ecologic” sau „prietenos cu natura”, daca aceste promisiuni nu au fost demonstrate si verificate. Intre timp, etichetele ecologice vor trebui sa fie certificate de un organism independent sau de o autoritate publica. „Producatorii nu vor mai putea sa se auto-eticheteze, iar criteriile de evaluare vor fi accesibile publicului”, subliniaza europarlamentarul David Cormand, raportor al textului din partea Verzilor.

Vezi si:  Coronavirus: Obligatiile angajatorului privind siguranta si securitatea la locul de munca

Interdictia include declaratiile bazate pe compensarea emisiilor de gaze cu efect de sera. Nu este neobisnuit sa gasim produse care pretind ca au o amprenta de carbon buna deoarece compania finanteaza plantatii de copaci sau energie regenerabila, de exemplu. Profesionistii nu vor mai putea pretinde ca produsele lor au un impact neutru sau redus asupra climei pe baza unor astfel de programe de compensare neverificate.

Reparatia si lupta impotriva obsolescenței programate

Unul dintre obiectivele directivei este imbunatatirea informatiilor privind posibilitatea de reparare a obiectelor. In special, va fi interzis sa se afirme ca bunurile sunt reparabile daca nu sunt reparabile sau sa se promita o durabilitate nefondata, cum ar fi un numar supraestimat de cicluri de spalare pentru o masina de spalat noua.

De asemenea, directiva interzice stimulentele pentru inlocuirea produselor mai devreme decat este necesar.

Setarile imprimantelor, de exemplu, nu trebuie sa incurajeze consumatorii sa inlocuiasca cartusele de cerneala, desi acestea nu sunt goale. Iar in sectorul digital, directiva ii impiedica pe furnizori sa ascunda utilizatorilor faptul ca o actualizare va avea un impact negativ asupra functionarii echipamentelor lor.

Vezi si:  Politia a amendat sambata 6 persoane care au scris mesaje obscene pe usa garajului lui Florin Iordache cu cate 300 de lei

De asemenea, informatiile privind garantiile vor trebui sa fie mai vizibile, deoarece multi consumatori nu stiu ca toate produsele din UE fac obiectul unei garantii legale obligatorii de cel putin doi ani. Comisia Europeana va avea sarcina de a concepe o noua eticheta pentru producatorii care doresc sa prelungeasca gratuit perioada de garantie. In general, „accentul nu va fi pus doar pe consumator”, spune David Cormand. „Informatiile vor trebui sa fie accesibile, vizibile si lizibile de catre producatori”, adauga eurodeputatul Verzilor.

MM

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *