conturi in euro

Brandul romanesc DAC revine pe piata cu vehicule electrice

4 min read

Autovehicule DAC SA, o companie controlata in majoritate de antreprenorul Sergiu Bolocan, relanseaza marca iconica romaneasca DAC, de data aceasta cu vehicule electrice. DAC va livra vehicule electrice din trei segmente distincte, cu un portofoliu actual de 10 modele. Unele dintre acestea vor fi fabricate la Brasov.

Cu o traditie de peste 50 de ani si radacini adanci in ingineria romaneasca, DAC renaste intr-o forma moderna, combinand fiabilitatea dovedita cu tehnologia de ultima generatie. Fie ca vorbim despre distributie, salubritate sau aplicatii pentru servicii municipale, noile vehicule electrice DAC sunt proiectate pentru a oferi performanta, durabilitate si siguranta, adaptate unei lumi in continua transformare.

Initial, acronimul DAC insemna „Diesel Auto Camion”, ceea ce se potrivea perfect cu epoca si tehnologia utilizata. In contextul actual, in care marca este relansata cu vehicule electrice, abrevierea poate fi reinterpretata ca „Drive Auto Clean”.

DAC evoca nu numai traditia industriala, ci si identitatea istorica a locuitorilor Dacia, cu o puternica rezonanta in Europa. Este, de asemenea, unul dintre putinele branduri europene format din doar trei litere – scurt, usor de retinut si distinctiv – ceea ce il face cu atat mai potrivit pentru relansarea intr-o forma moderna.

Povestea din spatele relansarii marcii romanesti DAC

Ideea relansarii a aparut in 2022, odata cu accelerarea tranzitiei catre electrificare si simplificarea procesului de fabricatie a vehiculelor comerciale electrice, fiind un moment ideal pentru reinventarea acestei marci romanesti.

Vezi si:  Un nou accident pe șoselele din Maramureș

„Tranzitia catre electrificare duce la democratizarea dezvoltarii platformelor auto, deoarece investitiile necesare nu mai implica costuri de miliarde. Piata este pregatita sa adopte solutii practice, accesibile si fiabile, care vor creste eficienta economica a operatorilor care le vor integra in activitatea lor operationala.

Pe baza acestui lucru, am considerat ca exista o oportunitate reala de a relansa marca DAC. Daca diferentierea se reduce la identitatea vizuala si pozitionare, atunci un nume cu rezonanta istorica precum DAC poate redeveni relevant.

„Cred ca industria vehiculelor comerciale se va apropia din ce in ce mai mult de logica pietei aparatelor electrocasnice: marci regionale puternice, cu o productie optimizata, dar eficienta. Sunt sigur ca DAC va fi unul dintre acesti actori regionali de impact”, a declarat Sergiu Bolocan, CEO al Autovehicule DAC SA.

In trecut, trecerea de la un standard de poluare la altul necesita investitii semnificative in cercetare si dezvoltare. Odata cu trecerea la propulsia electrica, aceste bariere tehnologice si costurile majore dispar. Progresul se va concentra in principal pe cresterea densitatii energetice a bateriilor. Pana in 2030, tehnologia dominanta va ramane cea a bateriilor LFP, fara schimbari majore.

30.000 de vehicule sub marca DAC in 2035

„Mostenirea marcii DAC are o valoare speciala. Chiar si astazi, vehiculele DAC pot fi gasite pe strazile din Bucuresti, Brasov si multe alte orase din tara. Generatiile anterioare sunt recunoscute pentru simplitatea mecanica, robustetea si durabilitatea lor – calitati care le-au facut fiabile in cele mai dificile conditii. Proiectam noua generatie de vehicule electrice DAC pentru a duce mai departe acest spirit: solutii simple, functionale si durabile, adaptate cerintelor moderne ale mobilitatii electrice.

Vezi si:  Battery Day: Tesla dezvaluie o baterie de doua ori mai ieftina si mai puternica

„Intr-un orizont de 10 ani, vom depasi recordul stabilit de Fabrica de Camioane Brasov in 1987, cand s-au vandut 29.500 de vehicule, urmarind sa comercializam 30.000 de vehicule sub marca DAC”, a adaugat antreprenorul.

In regiune, marca electrica DAC va concura direct cu vehiculele diesel, oferind o alternativa curata, cu costuri de intretinere reduse si preturi comparabile cu cele ale modelelor diesel.

DAC va livra vehicule in trei segmente diferite in Europa:

transportul de pasageri (4 autobuze, microbuze, troleibuze). Termen de livrare 6 luni;

vehicule miniere (camion basculant de 90 tone, tractor portuar). Termen de livrare 6 luni;

vehicule rutiere (camioane de 7,5 tone si 18 tone pentru salubritate). Termen de livrare 3 luni.

Anul acesta, primele vehicule electrice DAC vor fi lansate pe sosele. Pana in prezent, s-au inregistrat vanzari de peste 20 de milioane de lei, inclusiv 4 microbuze scolare si un autobuz electric pentru aeroport. Recent, compania a castigat o licitatie pentru furnizarea a doua autobuze urbane de 8,5 metri.

„Vom incepe dezvoltarea unui troleibuz construit pe caroseria unui autobuz. In Romania, ne vom ocupa de reproiectarea si transformarea acestuia in troleibuz, folosind componente romanesti, inclusiv baterii si invertoare produse local. Caroseria va fi singura parte fabricata de un furnizor extern. Cand vom atinge volumele tintite, vom localiza si productia caroseriei.

Vezi si:  Ford pregătește concedieri în SUA

Din ce in ce mai multe vehicule electrice DAC vor circula pe strazile Romaniei, deoarece ne vom concentra pe segmentul transportului public, o piata importanta evaluata anul trecut la aproximativ jumatate de miliard de lei. Gama noastra va include vehicule electrice de la 8,5 metri, pana la autobuze de 12 si 18 metri, inclusiv modele articulate”, a adaugat Sergiu Bolocan.

Al doilea segment prioritar al produselor DAC il reprezinta proiectele speciale.

In septembrie 2025, compania va livra primul camion basculant electric DAC de 90 de tone, cu o sarcina utila de 60 de tone.

„Credem cu tarie in potentialul vehiculelor miniere electrice, o piata ideala pentru electrificare, deoarece aceste vehicule parcurg distante scurte, nu circula pe drumurile publice si au acces usor la statiile de incarcare. Costurile de exploatare ale unui vehicul electric sunt cu 30% mai mici in comparatie cu cele diesel”, spune Bolocan.

Un camion basculant electric echipat cu o baterie de 422 kWh costa 345.000 de euro, iar versiunea cu baterie de 700 kWh costa 465.000 de euro — aproximativ jumatate din costul unui camion basculant diesel.

De asemenea, vor fi introduse noi tractoare portuare sub marca DAC, concepute pentru terminale. Acestea vor oferi vizibilitate panoramica la 360 de grade, cu o cabina complet acoperita cu sticla pe toate cele patru laturi. Pretul pentru acest model este de 149.000 de euro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *