ANPC a sancționat iabilet.ro pentru practici comerciale incorecte
2 min read
Comisariatul Judetean pentru Protectia Consumatorilor (CJPC) Cluj – cel care instrumenteaza reclamatiile referitoare la platforma online iabilet.ro, la nivelul intregii tari, incepand din luna mai 2023 – a desfasurat o actiune de control la operatorul economic care administreaza platforma.
Cele 124 de reclamatii primite de la consumatori, in perioada mai 2023-martie 2024, au semnalat nerambursarea contravalorii unora dintre biletele achizitionate pe platforma iabilet.ro, pentru spectacole care au fost anulate. In urma neregulilor constatate dupa verificare, au fost aplicate urmatoarele sanctiuni:
– amenzi contraventionale in valoare de 55.000 lei
– propunerea incetarii practicii comerciale incorecte, fapt care a dus la emiterea de catre presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a unui ordin de incetarea acestor practici, prin dispunerea restituirii integrale a sumelor achitate pentru evenimentele anulate la solicitarea consumatorilor, indiferent de termen.
Abaterile de la legislatie intalnite de echipa de control au fost:
– nerestituirea comisioanelor catre consumatori, in cazul anularii unor spectacole si a rambursarii contravalorii biletelor achitate, ceea ce constituie o practica comerciala incorecta
– tinand cont de cele precizate pe site, consumatorii sunt obligati sa accepte conditiile din termenii generali, fara sa aiba posibilitatea de a alege alta varianta, chiar in cazul unui termen foarte scurt de dcizie, sub presiunea termenilor si conditiilor impuse si fara a avea posibilitatea de a alege in cunostinta de cauza, ceea ce implica un timp insuficient pentru a-i studia, fiind obligati sa-si le asume, prin bifarea in procesul de achizitionare a biletului
– transmiterea in spatiul public a unor informatii false sau inducerea in eroare sau posibilitatea inducerii in eroare a consumatorul mediu, astfel incat acesta sa fie determinat sau susceptibil a fi determinat sa ia o decizie de tranzactionare, pe care altfel nu ar fi luat-o, avand in vedere disponibilitatea sau artistii consacrati din promovarea aferenta evenimentului, care îl determină pe consumator să tranzacționeze achiziționarea biletului.
Din datele furnizate de operatorul economic, în perioada 2021-2023, au fost anulate 1.440 de spectacole, respectiv 70.703 bilete deja vândute, în valoare totală de circa 7.675.000 lei. De asemenea, în primele două luni ale anului 2024, au fost anulate alte 106 spectacole.
MM