Futurail, start-up-ul franco-german care doreste sa transforme trenurile in mijloace de transport autonome
3 min read
Aceasta tanara companie a creat un sistem autonom care poate fi integrat atat in trenurile noi, cat si in flotele existente. Acesta tocmai a strans 7,5 milioane de euro si spera sa obtina primele certificari pentru operatiunile din depou.
Futurail, un start-up specializat in dezvoltarea de solutii de conducere autonoma in domeniul feroviar, a anuntat pe 23 septembrie o strangere de fonduri in valoare de 7,5 milioane de euro. Runda de finantare a fost condusa de fondurile francez Asterion Ventures si german Leap435 si include un milion de euro din subventii acordate de regiunea Grand Est si de stat in cadrul planului France 2030.
Rezumat:
Raspunsul la lipsa de mecanici de tren
Fondat in aprilie 2023, Futurail dezvolta o suita de programe software destinate automatizarii anumitor operatiuni pe trenuri, fie ca este vorba de material rulant nou sau vechi, pentru transportul de marfa sau de pasageri. „Nu fabricam noi insine senzorii (camere, radare, Lidar), ci ne ocupam de ingineria sistemului, inainte de a colabora cu clientii nostri pentru a-i integra”, explica Alex Haag, CEO si cofondator al Futurail, pentru L’Usine Digitale.
Cu solutia sa, aflata in prezent in faza de testare, start-up-ul doreste in special sa raspunda la deficitul crescand de conductori. „Una dintre dificultatile transportului feroviar este ca distantele de franare sunt mult mai mari”, remarca CEO-ul Futurail, fost responsabil pentru Autopilot la Tesla si fost Head of Technology la Argo AI. Futurail vizeaza astfel ca piete principale trenurile regionale care circula pe linii secundare, cu viteze de pana la 100 km/h si pentru care distanta de franare este cuprinsa intre 200 si 300 de metri.
Un parteneriat cu compania alsaciana Lohr
In schimb, mediul este mult mai structurat pe sine decat pe sosea, ceea ce face ca predictia comportamentului pietonilor si detectarea obiectelor sa fie mai usor de controlat. Majoritatea senzorilor sunt amplasati in partea din fata si din spate a trenului, iar unii sunt amplasati pe laterale pentru a supraveghea inchiderea usilor. „Reusim sa acoperim totul cu un con de 120 de grade”, precizeaza Alex Haag.
Start-up-ul, care are sediul central la Strasbourg si birouri la München, lucreaza in prioritate cu producatorii de material rulant. Acesta a incheiat un parteneriat cu grupul Lohr, care a proiectat impreuna cu SNCF trenul usor Draisy, pentru a autonomiza operatiunile din depou. „Un tren cu baterie trebuie reincarcat regulat”, explica CEO-ul Futurail. „Aceste miscari vor fi autonome: va putea merge de la peron la incarcator si de la incarcator inapoi la peron, fara ca cineva sa treaca la fiecare doua ore pe incarcator.”
Certificarea autonomiei in depou
Dupa omologare, start-up-ul spera sa faca acest tren autonom si pe alte segmente. Testele sunt prevazute incepand din primavara anului 2026, inainte de lansarea comerciala in 2028. In ceea ce priveste transportul de marfa, Futurail colaboreaza cu compania americana Parallel Systems, care a castigat un prim client in statul Georgia. Primele teste au avut loc in aceasta vara pentru o implementare pe o linie pilot in 2026 si o industrializare la inceputul anului 2027.
Cu aceasta runda de finantare, Futurail intentioneaza sa certifice produsul sau pentru autonomia in depozit si sa realizeze prima sa implementare comerciala. „Vom face apoi o alta runda de finantare pentru a extinde distantele pe care sistemul este validat, astfel incat sa il putem implementa pe liniile secundare”, adauga Alex Haag. Start-up-ul intentioneaza, de asemenea, sa isi extinda echipa de 15 persoane, in special in domeniul ingineriei si al dezvoltarii de produse. Spera sa treaca la cinci proiecte gata sa intre in faza comerciala.