Home Media & Marketing Strategii de marketing pentru bloguri
Media & Marketing

Strategii de marketing pentru bloguri

Personal, cred ca mi s-a pus de cel putin 10 ori intrebarea: cand te apuci de blogging, trebuie sa ai o strategie de marketing?

La cald, raspunsul meu a fost, invariabil: categoric da! Judecand insa lucrurile la rece imi dau seama ca exista mai multe cazuri, iar a generaliza oferind un raspuns categoric, ar fi probabil o greseala.

In primul rand, modul in care sunt impartite blogurile este gresit sau mai degraba incomplet. Cei mai multi vorbesc despre 2 categorii mari: blogurile personale (ex: Andressa) si blogurile corporate, de companie (ex: Oricum) si as zice eu, aici intra si blogurile-specialist (ex: Manafu). Unii, ceva mai intelepti, isi dau seama ca pe undeva pe acolo ar trebui sa existe si un al treilea tip: blogurile colective (care de cele mai multe ori sunt in acelasi timp niste bloguri tematice). Exemple: bookblog.ro, tvblog.ro, etc..

Unde e greseala?

In primul rand, multe dintre blogurile corporate sunt in acelasi timp si bloguri colective si de vreme ce pe ele se scrie in general despre obiectul de activitate al companiei, ele sunt si tematice. Deci, din start, clasificarea este gresita. Totusi, blogurile tematice colective trebuie sa fie si ele incluse undeva. Le putem considera bloguri corporate? Nu! Fiindca un blog corporate este un blog construit cu scopuri clare de catre o firma deja existenta or, in cazul unui blog tematic-colectiv, de cele mai multe ori nu este vorba despre o companie si angajatii sai.

Vezi si:  Citeşte în noul număr Business Magazin din 6 august 2018

Si atunci cum?

Atunci, daca blogul tematic-colectiv nu e un blog personal si nu e un blog corporate dar nici nu poate exista ca o categorie separata fiindca e partial inclus in celelalte, il excludem complet asa cum s-a intamplat la Internetics 2007? Evident, nu. Incercam sa gasim o alta clasificare mai desteapta. Si asa ar trebui sa incepem sa ne gandim la strategie, marketing si profit.

Scopuri. Strategie. Marketing.

Indiferent de categoria din care face parte un blog, persoana sau persoanele care l-au creat au avut un scop. Daca vorbim despre pana acum numitele bloguri personale, scopurile sunt simple si (atentie!) in general nu implica bani. Unii scriu pentru a scapa de plictiseala (este si asta un scop, oricand de frivol ar suna), altii scriu ca sa adere la o comunitate si sa isi imbunatateasca viata sociala, altii scriu pentru a primi niste confirmari (sau pur si simplu feedback) in legatura cu potentialul lor talent literar iar altii pentru ca numarul mare de vizitatori le hraneste ego-ul.

Blogurile de companie ar putea scrie pentru a primi feedback din partea consumatorilor, pentru a comunica clientilor sau prospectilor cate ceva despre valorile si expertiza lor sau pentru a da o fata mai umana unei imaginii corporatiste, prin definitie rigida.

Blogurile tematice (colective sau nu) pot avea si ele mai multe scopuri, incepand cu unele de genul “sa salvam Delta Dunarii” sau “sa ajutam oamenii invatandu-i cum sa se descurce in Bucuresti” pana la “a face profit” sau “a obtine sponsorizari cu care sa organizam evenimente misto, care nu au mai fost facute pana acum”. Deci scopuri avem. Acum, pentru a le realiza, este in general nevoie de o strategie. Strategia e calea pe care alegem sa mergem pentru a ne realiza obiectivele iar obiectivele sunt targeturi masurabile ce ne ajuta sa realizam scopul final.

Vezi si:  Cele mai vizibile branduri de snacks in online si pe Facebook in luna iulie 2018

Repet, deci:

Avem un scop pe termen lung, stabilim o strategie adica hotaram cum avem de gand sa ajungem unde vrem sa ajungem si, ca parte din strategie, fixam niste puncte intermediare numite obiective.

Revenind la bloguri, am stabilit ca toate au niste scopuri INSA multi bloggeri nu le constientizeaza (daca ii intrebi nu le este prea clar de ce si-au facut un blog) iar din asta rezulta o lipsa a strategiei si a obiectivelor.

Propun deci ca o prima clasificare sa fie facuta in felul urmator:

  1. bloguri cu strategie
  2. bloguri fara strategie

E neaparat nevoie ca strategia sa fie “de marketing”?

Este recomandat dar nu absolut necesar. Depinde foarte mult de scopul blogului. Daca ai un blog personal al carui unic scop este sa te ajute sa iti exersezi scrisul sau sa iti furnizeze 2-3 comentarii pe zi drept feedback, a avea o minima strategie este suficient. Insa daca undeva pe drumul catre acel scop ai nevoie de imagine sau bani, daca folosesti des cuvantul “concurenta” sau “competitie”, atunci in mod cert ai nevoie de o strategie de marketing.

Atentie! Uneori, chiar daca scopul final nu are legatura cu banii sau cu profitul, a avea o strategie de marketing e esential pentru a reusi sa treci de unul dintre obiectivele acelea intermediare.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *