Sergiana, 25 de ani de poveste

În cadrul IFFA 2017, juriul a acordat Cupa de Onoare a Asociaţiei Germane a Cărnii mărcii Sergiana Poiana Mărului. Povestea Sergiana a început în 1992, în Poiana Mărului, un sat aşezat sub munţi, la 35 de kilometri de Braşov. Este important de menționat pentru că, alături de spiritul gospodarilor care generaţii la rând au semănat şi au cules orice petec de pământ roditor, locul purta încă nealterată moştenirea crescătorilor de animale din Ţara Bârsei şi a Făgăraşului.

Împreună cu soţia, Aurora, şi fraţii – Gheorghe şi Sergiu, Tudor a fondat Sergiana S.R.L.  Afacerea Sergiana este, mai presus de orice, o afacere de familie, pentru că toţi membrii familiei făceau ce ştiau mai bine, iar copiii creşteau învăţând cum se dezvoltă o firmă. Startul a fost brutăria. Mama Letiţia, ori Mama Leti – bunica, ştia să facă pâine bună. Pita ei avea alt gust decât pâinea şi franzela de la magazin, aşa că tot ce cocea brutăria se vindea repede. Iar asta a împins planurile mai departe: pe vale, între dealuri, a început construcţia unei carmangerii.

“Anii ’90 au adus speranţa că locurile frumoase de la noi vor atrage turişti. Ne gândeam că mâncarea bună, cu gust de casă, îi va cuceri, iar astfel întrezăream o oportunitate pentru afaceri. De aici a început Sergiana”, ne-a declarat Tudor Neculoiu, proprietarul Grupului de firme Sergiana.

Primele produse marca Sergiana – Poiana Mărului

În Decembrie 1994 apăreau primele produse din carne care purtau pe etichetă marca Sergiana Poiana Mărului, iar în dreptul producătorului, Sergiana Prodimpex. Şi de această data, Sergiana propunea alt gust decât cele mai multe mezeluri din magazine. Au fost anii în care cea mai mare parte a producţiei se vindea revânzătorilor la poarta fabricii şi tot acolo se făcea şi achiziţionarea animalelor de la crescătorii din zonă. Succesul de atunci, alături de obstacolele vremii, au trasat planurile pentru viitor. De la o zi la alta, obiectivele pentru mâine erau din ce în ce mai clare: fabrică mai mare, magazine proprii şi fermă proprie.

Gustul Sergiana era atât de bun că semăna cu răsfăţul de acasă

În planurile Sergiana, deşi fermele şi centrele zootehnice româneşti se aliniau pe traseul către faliment, importurile de carne nu erau o alternativă. Aceste planuri vizau atât dezvoltarea pe verticală, cât şi pe orizontală. Dezvoltarea canaliza toate energiile şi folosea toate resursele. Iar numărul de angajaţi creştea.

Complexul Zootehnic Europig

Din 2002, sursa de materie primă pentru Sergiana a devenit Complexul Zootehnic Europig, complex localizat în Şercaia. Însă fermele de porci de aici, după investiţii masive în infrastructură şi achiziţia de animale cu calităţi genetice superioare, au ajuns să reprezinte doar nucleul complexului. Acesta include în prezent un abator modernizat şi autorizat conform normelor europene, o fabrică de nutreţuri şi un imens depozit de cereale.

Pentru că ultimii ani au lansat o nouă provocare pentru Sergiana – exploatările cerealiere – din 2010 această direcţie de dezvoltare a fost preluată de Dia-Zar, o nouă companie din grup. Aceeaşi firmă s-a angajat şi în dezvoltarea unui nucleu de creştere a vitelor din rasa Black Angus, deschizând astfel o nouă linie de evoluţie în domeniul zootehniei.

Pe deplin edificatoare în ceea ce privește preocuparea permanentă pentru calitate în absolut fiecare verigă a fluxului tehnologic, investiţiile în complexul zootehnic de la Şercaia au condus la obţinerea certificatului SN EN ISO 2200

Practic, calitatea hranei animalelor este controlată pe tot parcursul preparării, păstrării şi livrării acesteia prin monitorizarea indicatorilor fizici şi bio-chimici. Investiţiile au însemnat construcţii, utilare, dotări moderne, inclusiv în tehnică de calcul şi monitorizare asistată.

Producție locală, acoperire națională

Anii 2004-2008 au însemnat reconstruirea fabricii de la Poiana Mărului, iar de la o suprafață de câteva sute de metri, aceasta a ajuns la 9.000 de metri pătraţi. Au fost modernizate şi reutilate toate spaţiile de producţie şi depozitare. Efortul investiţional a fost uriaş, însă dincolo de aceasta, marea performanţă este faptul că vechea fabrică nu a încetat să producă în nicio etapă a proiectului. Şantierul urma fluxul de producţie, iar la final, spaţiul vechii fabrici a fost renovat şi dotat pentru a deveni noul sector de livrări.

Fabrica de la Poiana Mărului a finalizat procesul de certificare IFS Food în august 2017. Acest certificat se obţine în baza unei auditări generale din punct de vedere al calităţii, fiind analizate condiţiile de producţie şi toate procesele tehnologice desfăşurate în unitatea de producţie. Certificatul IFS Food este un instrument recunoscut international, instrument ce  atestă calitatea produselor Sergiana.

Sergiana este prezentă cu standuri proprii şi în unităţi ale reţelelor Kaufland, Carrefour, Auchan şi Cora, acoperind în total 19 județe și Municipiul București

În tot acest timp, numărul magazinelor Sergiana creştea şi se puneau bazele reţelei de distribuţie. Astăzi sunt 58 de Prăvălii Sergiana – un nume retro pentru un concept care aduce în magazine materiale şi decoraţiuni tradiţionale – iar graniţele judeţului Braşov au fost depăşite de mult. În rețelele Kaufland, Carrefour, Auchan și Cora, colaborarea este la nivel de proiecte locale, în timp ce key account-ul Mega-Image este unul dintre clienţii importanţi ai reţelei de distribuţie Sergiana.

Cupa de Onoare a Asociației Germane a Cărnii

IFFA, cel mai mare târg internațional care reunește reprezentanți din toate sectoarele industriei cărnii, se desfășoară, de 45 de ani la Frankfurt, frecvența fiind o dată la trei ani. În cadrul ultimei ediții, din 2016, au participat 1.027 de expozanți și aproximativ 60.000 de vizitatori din 140 de țări.

În cadrul IFFA, Asociaţia Germană a Cărnii organizează o sesiune-concurs de degustări. Juriul este format din mai multe comisii de trei sau patru membri, toţi specialişti de profil, care gustă preparate fără să cunoască producătorul, ulterior acordând puncte fiecărui preparat. Pe baza punctajului final, se acordă medalii pentru produsele jurizate. La această secţiune, Sergiana Poiana Mărului participă din 2007, iar în primele trei ediţii – 2007, 2010, 2013 – Bunătăţurile din Ardeal au adunat 9 medalii de aur, 6 de argint şi 2 de bronz.

La ediția următoare însă, în 2016, recolta a fost excepţională: 8 medalii de aur şi 1 de argint. Mai mult, această performanță a determinat juriul să acorde Cupa de Onoare a Asociaţiei Germane a Cărnii mărcii Sergiana Poiana Mărului.

17 Medalii de aur, 7 de argint și 2 medalii de bronz obținute în total de Bunătățurile din Ardeal

Divizia de restaurante a Grupului Sergiana

Amprenta Sergiana s-a făcut remarcată şi în industria ospitalităţii. Aici vorbim de proiectele care s-au centrat pe deschiderea de restaurante. Debutul a fost făcut în 1999, prin preluarera Terasei  Ceasu’ Rău şi apariţia companiei Altius, cea care avea să devină divizia de restaurante a Grupului. Restaurantul Sergiana şi Restaurantul Casa Tudor s-au deschis la interval de nici două luni. Un punct în plus a marcat Restaurantul Sergiana, cel care a instalat în piaţă conceptul de restaurant ardelenesc şi a transformat în titlu de glorie acest accent specific.

Cu personalităţi diferite, cele trei restaurante ale Grupului demonstrau că au un numitor comun: calitatea mâncării. Acest atribut era dublat de faptul că fiecare restaurant punea în valoare bucătăria românească, fără a nega ostentativ reperele gastronomiei internaţionale.

În 2006 îşi face apariţia Nec’s şi, odată cu el, Sergiana lansa o ofertă diferită de cea a celorlalte restaurante din Grup, cea a unei pizzerii clonate pe un bistro. În acelaşi an, Ceasu’ Rău este renovat complet iar trei ani mai tărziu, Restaurantul Sergiana este relocat într-o incintă mult mai generoasă și este finalizat Sergiana Center, cel care avea să devină la scurt timp cel mai important centru de evenimente din Braşov.

Casa Tudor este și ea reconstruită şi în 2015 devine unul dintre cele mai spectaculoase restaurante din oraş. În acelaşi an, Sergiana duce Bunătăţurile din Ardeal în cel mai mare şi modern centru de shopping din regiune şi deschide încă un restaurant ardelenesc în Coresi Shopping Resort. În tot acest timp, Sergiana s-a impus ca cel mai mare operator de catering din zonă, notorietatea Restaurantului Sergiana egalând pe piaţa HoReCa performanţele internaţionale atinse de preparatele din carne.

Sub Cetate este cel mai nou restaurant care a intrat în familia restaurantelor Sergiana.  Plita-i veselă, cuptoru’ duduie, pufneşte şi mândru dogoreşte, iară ceaunu-i în forfotă şi dă să plece de pe pirostrii ca s-aducă primu’ bucatele la masă. Decorul rustic, cu iz medieval, şi meniul cu aer glumeţ, dar care conține o serioasă selecţie de gusturi româneşti reinterpretate în ceea ce priveşte prezentarea, fac din Sub Cetate o ţintă pentru cei care vizitează străvechiul Râşnov şi adoră mâncarea bună.

Restaurantul ardelenesc din Braşov este premiat de cinci ori consecutiv de Trip Advisor şi a primit de la această prestigioasă organizaţie internaţională mai multe certificate de excelenţă în ultimii ani

Referindu-ne la nivelul pieţei naţionale, Restaurantul Sergiana a devenit un obişnuit al galelor Horeca Awards. Mai mult, ocupând deja mai multe locuri 2 şi un loc 3, în 2018, la categoria „Restaurant cu Profil Românesc Tradiţional”, restaurantul ardelenesc din Centrul Vechi este de fiecare dată singurul restaurant din provincie care reuşeşte să urce pe podium alături de restaurantele din capitală.

Schimbări la vârful echipei executive

Sergiana Prodimpex, compania care a generat Sergiana Grup, a cunoscut în 2018 o schimbare la vârful echipei executive, Diana Zahariea fiind numită Director General. După 23 de ani, ea a preluat acest rol de la tatăl ei, Tudor Neculoiu. În vârstă de 30 de ani, despre noul executiv se poate spune că a crescut odată cu firma, fiind de mică interesată de tot ceea ce se întâmpla în jur şi adesea prezentă în birourile din Braşov sau Poiana Mărului.

”Viitorul grupului şi obiectivele pe care ni le-am fixat pot fi atinse printr-o atitudine curajoasă şi responsabilă, care să transpună în termeni racordaţi la secolul 21 toate realizările anterioare”, afirma noul Director General.

Asociația Sergiana a devenit suportul tuturor acţiunilor caritabile prin care Grupul înţelege să întoarcă o parte din aceste realizări comunităţii în care şi-a fixat rădăcinile. Toate se însumează în Sergiana: tradiţiile locului, investiţiile în tehnologie şi oamenii Sergianei.  Recent, Asociaţia a înregistrat 810 persoane care au direcţionat cota de 2% din impozitul pe salarii, iar sumele adunate pentru cauze caritabile au crescut de la 25,9 de mii lei în 2017, la 82,7 de mii lei în 2018.

Indicatorii de performanță ai Grupului

Sergiana Grup se poate mândri astăzi cu o cifră de afaceri de 301 milioane de lei la nivel global în 2018 şi peste 1.300 de angajaţi, întregul concept bazându-se pe un produs românesc, controlabil de la materia primă, până la desfacere. Un alt indicator important este volumul personalului angajat, care a crescut cu 7,6%, în condiţiile în care mare parte dintre domeniile în care compania activează suferă de o fluctuaţie considerabilă a personalului, iar piaţa naţională a forţei de muncă înregistrează un pronunţat deficit.

Sergiana Grup se poate mândri astăzi cu o cifră de afaceri de 301 milioane de lei la nivel global în 2018 şi peste 1.300 de angajaţi

Acesta este nivelul atins de Sergiana la începutul lui 2019, un an special care marchează 25 de ani de existenţă a mărcii Sergiana Poiana Mărului. Acești indicatori ai perfomanței Grupului, desi importanți, spun mult prea puţin despre evoluţia de la o afacere de familie la un grup de firme de importanţă regională, despre tenacitatea care a făcut posibil un astfel de traseu, despre spiritul care îi animă pe cei care au pornit pe acest drum sau despre copiii care au crescut învăţând ce înseamnă să faci afaceri de succes, astăzi fiind angrenaţi în companiile din Grup și în activitățile Asociaţiei Sergiana.

Un moment marcant pentru 2019 va fi lansarea noii ferme de reproducere, al cărui obiectiv este îmbunătăţirea caracteristicilor porcilor care vor popula complexul Europig. Este vorba de un proiect ambiţios şi laborios, situat mai degrabă la graniţă cu activitatea cercetătorilor, decât în zona crescătorilor de animale. Aceasta pentru că se bazează pe îmbunătăţiri genetice obţinute doar prin controlul şi selecţia reproducătorilor. Investiţia este şi ea pe măsura acestor obiective, proiectul înglobând până la această oră circa 5 milioane de euro.

”Am avut mereu o strategie de creştere, dar anul acesta vom aborda una de diferenţiere. Aşa am pornit această afacere, de la credinţa că diferenţa o face CALITATEA, iar de 25 de ani acesta a fost argumentul nostru şi ne-am bucurat de faptul că aşa ne-au perceput şi clienţii. Acum suntem în faza în care trebuie să ne asumăm acest lucru în fiecare zi şi în fiecare acţiune a noastră. Pentru că atitudinea demonstrează modul în care ne raportăm la ceea ce este în jurul nostru, pentru că atitudinea este o alegere care depinde de noi şi pentru că ATITUDINEA DĂ ALTITUDINEA!”, ne-a declarat, în încheire, Diana Zahariea.

 

Articolul Sergiana, 25 de ani de poveste apare prima dată în Jurnalul de Afaceri.

Citeste tot articolul

Articole pe aceiasi tema

Comenteaza

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *